Midsona får två prestigefyllda utmärkelser för hållbarhetsarbetet

tisdag den 6 februari 2024

Midsona har uppmärksammats för sin klimatstrategi och sitt ledarskap av det globala ideella miljöinitiativet CDP. Genom att för 2023 uppnå det högsta betyget A, rankas Midsona nu som ett av de 400 bästa noterade bolagen i världen, av totalt cirka 21 000 deltagande bolag. Nyligen utsågs även Midsona till börsens mest hållbara noterade bolag inom kategorin dagligvaror i årliga rankingen Hållbara Bolag 2023.

I år svarade över 21 000 bolag som representerar över 60 procent av det globala börsvärdet på CDP:s årliga klimatenkät. Betyget A innebär att Midsona är ett av de 400 (1,9 procent) bästa företagen globalt när det kommer till klimatförändringsstrategi och ledarskap. CDP:s årliga process anses vara guldstandarden för företagens miljötransparens eftersom den mäter åtgärder och prestationer för att mildra klimatrelaterade risker och för att minska utsläppen av växthusgaser.

"Vi är mycket stolta över CDP:s erkännande av vår prestation och att vi når den absoluta toppen i deras ranking genom att gå från det tidigare betyget A- till att uppnå A. Detta är en motivator i vårt klimatarbete för att på bred front göra vad vi kan för att minska vår klimatpåverkan och nå netto noll 2045”, säger Peter Åsberg, VD och koncernchef för Midsona.

CDP (tidigare Carbon Disclosure Project) är en internationell ideell organisation som hjälper företag att synliggöra sin miljöpåverkan. CDP-poäng sätts för att öka företagens transparens och för att vägleda, stimulera och utvärdera miljöåtgärder. Hela uppsättningen av offentligt tillgängliga poäng finns här: CDP website.

I den årliga rankingen Hållbara Bolag 2023 som nyligen publicerades blev det dessutom klart att Midsona för andra året i rad utsetts till börsens mest hållbara bolag inom kategorin dagligvaror. Midsona kom även på en andraplats totalt bland alla kategorier i den årliga rankingen. Bakom rankingen står Lunds universitet, Dagens industri och Aktuell Hållbarhet som har granskat totalt 130 svenska börsbolags hållbarhetsarbete med fokus på risk och styrning och som i år har fokuserat på CSRD/ESRS, EU:s taxonomi och biologisk mångfald.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Peter Åsberg, CEO och koncernchef

E-post: peter.asberg@midsona.com

OM MIDSONA

Midsona utvecklar och marknadsför starka varumärken inom hälsa och välbefinnande med produkter som hjälper människor till ett mer hälsosamt och hållbart liv och till en ökad insikt om råvarans ursprung och transparens kring innehåll. Midsonaaktien (MSON) är noterad på Nasdaq Stockholm. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.

Dokument och länkar

Pressmeddelande - CDP och Hållbara bolag 2023